De VVD over de Enck: een korte pas op de plaats is nodig

Het proces rondom de sociaal-culturele herbestemming van de Enck verloopt moeizaam.

Op 6 juli 2020 is het faillissement over de oude Enck uitgesproken. Op 12 juli werd het eerste doorstartplan al aangereikt door de curator. Na aanpassingen op dit initiƫle plan heeft de fractie van de VVD op 29 oktober 2020 een gesprek gehad met initiatiefnemers over dit nieuwe plan. Dit plan vonden wij een veelbelovend particulier initiatief. Twee jaar later zijn de failliete opstallen en de boedel verkocht aan initiatiefnemers, maar is de sociaal-culturele herbestemming nog altijd niet voltooid.

Plan was om met het door de initiatiefnemers aangeworven, onafhankelijke bestuur, Stichting Cultureel Centrum Oirschot (CCO), tot deze invulling te komen. Door conflicterende belangen konden echter het afgelopen half jaar partijen niet tot een positief resultaat komen. Het bestuur en de initiatiefnemers konden geen compromis bereiken.

Dit lijkt ons voor met name het stichtingsbestuur erg zuur. Deze vrijwilligers hebben velen uren gespendeerd om te komen tot een onderkomen voor verenigingen, maar ook voor een soort huiskamer voor de Oirschotse gemeenschap. Het zijn mensen met een groot sociaal-cultureel hart. Dat verdient waardering.

Er moet nu iets gebeuren. De VVD is enerzijds geen voorstander om het huidige proces, met een nieuwe stichtingsbestuur, stil te leggen. We kunnen ons dat niet permitteren. Anderzijds merken wij ook dat de spelregels zoals eerder in het unaniem aangenomen raadsbesluit zijn vastgelegd, eenzijdig door initiatiefnemers zijn gewijzigd.

Daarover sprak de gemeenteraad kortgeleden met de oude stichting; binnenkort wordt er ook gesproken met de initiatiefnemers. De VVD staat op het standpunt om daarna knopen door te hakken, zodat realisatie van de sociaal-culturele herbestemming van de Enck snel voltooid kan worden.

Het is tijd voor daadkracht.