Statement Aquaduct A58

Onze fractievoorzitter Corine van Overdijk maakt zich al jaren hard voor een verdiepte ligging van de A58 bij Oirschot, ook wel het aquaduct genoemd. In de raadsvergadering van vanavond op 25 januari 2022 is door Marienette Wemelsfelder namens de voltallige raad bijgevoegd statement afgegeven over het proces rondom een reactie op de brief van het Ministerie die begin november is verzonden aan de gemeente Oirschot.

"Voorzitter,

Bij het vaststellen van de agenda van de raadsvergadering van vanavond willen wij, de voltallige raad, het volgende met u, en onze inwoners, delen. Afgelopen week is door de gezamenlijke fractievoorzitters een brief aan het college verstuurd over de voortgang rondom de A58. Een brief waarin het college opgeroepen werd om eindelijk invulling te geven aan gemaakte afspraken op dit dossier. Als reactie daarop is gisterenavond laat , een reactie van het college aan de raad verstuurd.

Hoewel hiermee invulling is gegeven aan de oproep van de raad, voelen wij toch de behoefte nu een toelichting te geven en onze inwoners te informeren. Een toelichting over de zorgen die wij hebben over de voortgang en urgentie van dit onderwerp.

In de afgelopen raadsperiode heeft de voltallige raad vele malen laten blijken, zoals bijvoorbeeld met het vergaand initiatief raadsvoorstel van 21 april 2021, dat een verdiepte ligging met aquaduct van de A58 bij Oirschot, een topprioriteit van het college moet zijn, én dat er haast is omdat RWS doorgaat.

Helaas moeten wij constateren dat deze urgentie en deze standpunten bij het college geen opvolging lijken te krijgen. Als raad worden wij enkel geïnformeerd over de voortgang als wij daarom vragen. Er is geen pro-actieve communicatie vanuit het college op dit dossier. De volgende punten onderstrepen dat:

-          Op 29 september heeft, op initiatief van de raad, een overleg met het college plaatsgevonden. Een van de toezeggingen was dat onderzocht zou worden wat de mogelijkheden zijn voor cofinanciering vanuit Oirschot en dat aan de minister gecommuniceerd zou worden dat de mogelijkheden onderzocht worden.

-          In november wordt, wederom op initiatief van de raad, toegezegd dat er z.s.m. een schrijven naar de minister zal gaan.

-          Op 18 januari wordt, wederom pas nadat de raad erom vraagt, toegegeven dat er nog geen letter op papier staat.

-          De gezamenlijke fractievoorzitters voelen zich afgelopen week dan genoodzaakt om in een gezamenlijke brief aan het college hun ongenoegen te laten blijken. De raad heeft tevens een motie buiten de orde opgesteld en voor vanavond voorbereid om aan te dringen op spoed met de brief aan de minister.

-          Dan ontvangen wij afgelopen nacht een mail van het college, dat is binnen een enkele dagen nadat de dreiging van de motie in de lucht hangt, waarin een conceptreactie voor de minister is opgenomen.

Dat, blijkbaar door het college niet eerder, dan nadat er een brief en een motie zijn opgesteld door de raad, de urgentie van de raad wordt vertaald in actie, is zeer kwalijk. Juist het gezamenlijk optrekken en het ‘elkaar op de hoogte houden’ is in dit dossier van het grootste belang om resultaat te bereiken. Daarnaast baart het ons zorgen dat in de raadsinformatiebrief van gisterenavond het college niet veel duidelijker stelling neemt in dit dossier, en er zijn meerdere aspecten die ernstige vragen oproepen. Het gaat te ver om daar nu op in te gaan, maar als raad zullen wij daar schriftelijk vragen over indienen.

De raadsinformatiebrief van gisterenavond sluit af met een oproep van het college om met de raad in gesprek te gaan. Een uitnodiging waar wij, uiteraard! graag op  ingaan en wel graag op zeer korte termijn en met het voltallige college en met een ruime tijdsplanning.

Allen gericht op één gezamenlijk doel: een verdiepte ligging van de A58 bij Oirschot ter wille van de leefbaarheid en gezondheid in Oirschot."