Toch 150 asielzoekers in Oirschot

Dinsdag 14 december was er een raadsvergadering waarin een besluit genomen moest worden voor de tijdelijk opvang van asielzoekers. Voor ons als VVD is dit geen gemakkelijk besluit. Landelijk maken we ons hard voor opvang in de regio. Zijn we tegen het gebruik van mensen voor geopolitieke doeleinden zoals nu in Wit-Rusland gebeurd. Tegelijkertijd is het VVD staatssecretaris Broekers-Knol die een aantal gemeenten deze week verplicht heeft Asielzoekers op te vangen gezien de bestaande opvang locaties het niet meer aankunnen.

Als Oirschotse, Spoordonkse en Beerse VVD staan wij achter het besluit om 150 asielzoekers voor maximaal 2 jaar op te vangen in de voormalige verslavingskliniek Rodersana in Oirschot. Daarbij nemen ook wij onze verantwoordelijkheid gezien de crisissituatie die nu in de opvang heerst. We willen als VVD daarnaast ook sociaal rechtvaardig zijn. We helpen mensen die echt hulp zoeken maar ook aan hun eigen toekomst willen werken.  Daarom hebben we met amendementen ook het volgende voor elkaar gekregen:

We helpen alleen meerderjarige vluchtelingen en gezinnenuit gevaarlijke landen die rechtstreeks naar Nederland op legale wijze hierheen zijn gekomen. Mensen die in ander Europees land zijn binnengekomen en daar dus asiel hadden moeten aanvragen helpen we dus niet.
We helpen ook mensen die een toekomst in Nederland kunnen opbouwen. Uitgeprocedeerde asielzoekers komen dus niet in onze gemeente in de opvang.
De kosten voor (jeugd)zorg en aanpassingen van de infrastructuur komen voor rekening van het COA.
Asielzoekers uit opvangcentra die bekend staan als overlastgevers zijn niet welkom.

De verhalen over de opvang in Oisterwijk en inBudel/Cranendonck over overlast laten ons natuurlijk niet ongemoeid daarom houden we in september 2022, een grondige evaluatie of de tijdelijk opvang voor iedereen werkt.Niet alleen voor asielzoekers die een fatsoenlijke opvang plek nodig hebben maar ook voor onze inwoners. Bij slecht functioneren van de opvang zullen we niet schromen om aan te dringen op sluiting.

Jeroen Dasbach

Burgerraadslid VVD Oirschot, Spoordonk en de Beerzen