VVD Café Spoordonk: Het buitengebied, van bonje naar begrip?!

Het VVD café in Spoordonk van donderdag 18 november 2021 staat in het teken van het buitengebied.

Het buitengebied is voor iedereen. Oirschot kent 11 natuurgebieden die allemaal  uniek zijn in hun soort. We moeten er daarom zuinig op zijn en zorgen dat deze gebieden op een verantwoorde manier toegankelijk blijven. Maar het buitengebied is meer. Natuur gaat er samen met landbouw, wonen, veiligheid en recreëren. Een juiste balans tussen deze verschillende vormen van gebruik van ons buitengebied is belangrijk.

Maar op dit moment gebeurt er veel tegelijkertijd in het buitengebied. De agrarische sector is begonnen met de omslag naar een duurzamere landbouw, een ingewikkeld proces met veel onzekerheden. Denk maar aan de stikstofproblematiek of de vrijkomende agrarische bebouwing (VAB). Tegelijkertijd herbergt de buitenruimte de Natura 2000-gebieden en andere natuur, en ook daar komen grote uitdagingen op ons af, zoals de biodiversiteit.

Daarnaast spelen de ruimteclaims, zoals die van de energietransitie, de zoektocht naar woonlocaties, de toenemende activiteiten van recreatieve bedrijven, die veel impact gaan hebben. Het buitengebied zal ongetwijfeld moeten bijdragen aan al deze ruimteclaims.

Door het veranderende en hernieuwde gebruik van de ruimte en door maatschappelijke ontwikkelingen zoals de vergrijzing zit er ook een vraagstuk op de voorzieningen en de bereikbaarheid daarvan. Ouderen hebben andere woonwensen en zorg nodig, terwijl jongeren wegtrekken en niet altijd terugkeren. Er is veel werkgelegenheid, maar er dreigt een tekort aan personeel.

Centrale vraag is dan ook: hoe ziet het buitengebied van de toekomst eruit? Hoe kunnen tegengestelde belangen verenigd worden, zodat recht wordt gedaan aan ieders belang. Is de gemeente in staat om dit proces in goede banen te leiden? Kortom hoe komen we van bonje naar begrip?

Het VVD Café zal plaats vinden op donderdag 18 november 2021 in Dorpshuis ‘t Hart van Spoordonk en wordt geleid door Sandra Beuving en zal om 20.00 uur beginnen (inloop vanaf 19.30 uur) en tot 21.30 uur duren. Daarbij legt onze fractie graag een aantal stellingen voor. Na afloop is er ruimte om onder het genot van een drankje en een hapje na te kletsen.