Toekomst de Enck

Toekomstbestendige oplossing voor de Enck. De VVD fractie sprak zich bij de vergadering van 19 oktober positief, maar met een aantal kanttekeningen, uit.

Voorzitter,

Al jaren wordt er gezocht naar een toekomstbestendige oplossing voor de Enck. Een dossier dat een Gordiaanse knoop leek te zijn, waarbij het onmogelijk leek om deze te ontwarren. En toch voorzitter ligt er vandaag hier een voorstel waarbij het de initiatiefnemers in samenwerking met de gemeente gelukt is om van deze knoop een heldere lijn te maken.

Ik zal in mijn betoog vandaag ingaan op

• het huis voor onze verenigingen

• helderheid over de verschillende rollen

• de Enck voor de kern van Oirschot.

Om met het laatste te beginnen het belang van de Enck voor de kern van Oirschot:

De Enck is een verzamelgebouw, waar vele belangrijke functies bij elkaar komen. Dat gaat van commerciële huurders tot en met een verzamelplek voor mensen die graag even een kopje koffie met elkaar willen drinken. Hoe belangrijk zo’n plek voor veel mensen is, hebben we allemaal aan den lijve mogen ervaren de afgelopen jaren.

In alle kernen is nu zo’n kruispunt van functies goed en toekomstbestendig geregeld, behalve in de grootste kern, Oirschot. Het is daarom mooi om in het raadsvoorstel te lezen, dat deze plek toch weer in de Enck een plaats zal krijgen. Waarbij we zeker ook niet het belang van de commerciële huurders moeten onderschatten. Zij zijn belanghebbenden en houden door de betaling van hun huur de Enck mede in stand. We moeten deze huurders bedanken dat zij de afgelopen tijd de onzekerheid hebben weten te verduren. Wie wordt hun nieuwe huisbaas, per wanneer ontvangen zij duidelijkheid. De Enck is een plek waar zwangeren, zieken en andere kwetsbaren worden geholpen door veel paramedische huurders en op dit moment is het onderhoud verre van op orde. Wat gaat de wethouder doen om ervoor te zorgen dat dit snel gebeurt?

Onze fractie is altijd zeer kritisch geweest over de onduidelijke rol die de gemeente in het verleden gespeeld heeft ten aanzien van de Enck. Was de gemeente huurder, geldschieter, toezichthouder?

Op dit moment echter, lijkt in het voorstel de rol van de gemeente een stuk uitgebalanceerder te zijn. De vrijheid om te handelen vanuit de initiatiefnemer en vanuit de stichting lijkt met dit raadsvoorstel beter geregeld en de gemeente kan dankzij dit raadsvoorstel haar publiekrechtelijke rol beter vervullen. Verantwoordelijkheden worden niet met elkaar vermengd. De commerciële huurders krijgen een andere huisbaas, de stichting de Enck heeft met de huisbaas en de gemeente te maken, maar heeft wel vrijheid van handelen. De initiatiefnemer heeft wanneer, hij plannen wil realiseren met de publiekrechtelijke rol van de gemeente te maken. Duidelijkheid, voorzitter is vooral een grote winst in dit plan.

Verder hopen wij dat de nieuwe stichting de Enck vooral een stevige stichting zal worden, met veel haar op de tanden, die in staat is om op een goede manier te onderhandelen met de initiatiefnemers. Het belang van de verenigingen moet immers goed gediend worden.

Het huis voor onze verenigingen.

Het was niet gemakkelijk voor de verenigingen die huisden in de Enck. Cultuur, samenkomen in de Enck, samen oefenen, samen vieren, het werd lastiger en lastiger en dankzij corona en daar bovenop een faillissement werd het zelfs onmogelijk. Het is daarom erg fijn dat de commerciële initiatiefnemer, ook een warm hart heeft voor de verenigingen en dat daarmee te verenigingen weer terug kunnen naar hun eigen huis. Wij hopen dat de verenigingen op zeer korte termijn weer terug mogen keren en liefst nog komende week. Heeft de portefeuillehouder al enig zicht op de termijn waarop de verenigingen weer mogen repeteren en verkeren in de Enck?

Kortom voorzitter,

Het dossier de Enck is nog niet afgesloten, maar vandaag zetten we een stap in de goede richting, waarbij de Enck een huis blijft voor de verenigingen, waarbij de rollen duidelijker en ondubbelzinniger zijn en waarbij de Enck als kruispunt van functies voor Oirschot behouden blijft.

Tweede termijn:

Onze fractie heeft in het verleden altijd moeite gehad met een vaste subsidie voor Stichting de Enck. En deze moeite is nog niet helemaal weg. Heeft de portefeuillehouder onderzocht of er sprake is van precedentwerking wanneer we een vaste subsidie voor stichting de Enck geven?
Verder zien we een neiging vanuit sommige politieke partijen om toch weer in de rol van het bestuur van Stichting de Enck en de initiatiefnemer te kruipen.Wat vindt de portefeuillehouder hiervan?

We zijn bij de verschillende sportverenigingen aan het onderzoeken of privatisering een mogelijkheid is. Simpelweg omdat zij het zelf regelmatig beter, sneller en goedkoper kunnen. Bij de Enck lijkt de neiging juist weer andersom, daar proberen sommige politieke partijen de zaken weer voor de Stichting te willen regelen, die daar naar de mening van de VVD fractie zelf heel goed toe in staat is.

Voorzitter, de Oirschotse VVD-fractie ziet dit voorstel als de minste van alle kwaden en zal  zich daarom achter het voorstel scharen.